Pages

November 11, 2011

AIR TERJUN PELANGI,MARAN,PAHANG

Day 1:

jam 08:00am berkumpul di masjid kuala sentul...jarak dari rumah tak jauh mana pun,dal
am 5kilo je..mendengar sedikit taklimat dari dr.ali serta sessi suai kenal bersama rakan2 yg
menyertai trip kali ni.kali ni seramai lebih kurang 12 orang.menuju ke based tracking dengan menaiki jip yg memuatkan 6 org bersama peralatan perkemahan.meredah ladang getah dan sawit,dalam 10 minit je dah pun sampai ke based tracking point.dlm jam 10.00am,kitaorang
start tracking menuju ke tempat camp based yg di kenali jeram batu hampar.perjalanan melalui denai hutan dalam tempoh 4-5 jam.standard la penat tu...sambil santai menikmati panorama
hutan.

perjalanan yg jauh amat terasa,tapi bila teringatkan kesejukan dan keindahan tempat
tersebut,apalagi..gerak sepantas mungkin...agar tidak mahu tiba dalam suasana yg sedikit gelap...akhirnya tiba di camp site dalam pukul 03.++ .syukur masih blom gelap
sepenuhnya.apalagi,pacak khemah ler...

kawasan camp site kami ni betul2 di hadapan jeram batu hampar..view memang cantekk....ada yg terus mandi,ada juga yg kuis2kan pacat dikaki,tak lupa juga yg terus snap pic.termasuk le saya sendiri....

dibawah camp site kami ada satu lagi air terjun yg cantik........namanya air terjun tebing tinggi....

day 2:

jam 09:00am,selepas breakfast dgn nasi dan mee segera serta air teh O,kami mulakan perjalanan merentas air sungai dan denai utk menuju ke air terjun pelangi.dari based camp site ke air terjun akan melewati satu lagi air terjun yg luas di panggil jeram lubuk kawah.jaraknya pula dalam 3-4 kilometer saje..lebih kurang 45min -1 jam...tak jauh tu....hehehehhe..panorama kiri dan kanan memang cantik,tak terasa letih perjalananan...

ni le rupanya air terjun pelangi tu.ni shot dari bawah lebih kurang 50 meter..

ni pula,julung2 kalinya org sampai ke atas kemuncak air terjun pelangi...shot dari atas ke bawah...nampak pelangi tu tak..kalu mandi kat bawah ni,sekeliling kita ada pelangi...

ni pula jeram hampar kecil yg berada di atas air terjun pelangi.cantik tempatnya,airnya laju menuruni lereng yg bersimpang siur...

tempat ni juga merupakan surga utk kaki2 macro photography,byk serangga2 ketegori r.a.r.e kat kawasan ni...

pstt:..dengarnya ..ada lagi air terjun atas pada yg saya pergi ni..jom !!!kita nanti teroka....