Pages

March 21, 2014

Kerjaya dalam diam....ssshhhhh!!

dahulunya saya ..(masa zaman muda2 agaknya.....)ada macam2 cita-cita.itu ini bagai....tapi nampakanya tiada satu pun yg melekat/menjadi.......mugkin kerana ilmu pelajaran tak khatam abess...maka cita2 bila dewasa tu terpaksa terkubur sahaja...tapikan...setiap orang mesti ada bakat2 yg terpendam/yg diri sendiri tak berapa nak sedari pada awalnya....kalau sayalah...antara ceritanya :

Dahulunya saya masa sekolah.........dalam tahun 5 camtu.....arwah mak saya ni bawaklah saya ni ke temerloh,nak gunting rambut katanya......saya pulak masa tu adalah sikit2 menyimpan rambut ekor cicak...(masa tu amat pemes pesyen tersebut habaq hang oiii...)...hati ni duk dak duk dak..camner nak lepaskan diri nak cari alasan supaya tak dipotong ekor tu....saya pun pakat ler cerita ngan mamak kedai tu...ekor jangan gunting..atas tu kasi nipis je tau..." mamak tu angguk mcm paham jee.....tapi "harapkan pagar,pagar tak boleh harap sungguh."....abis di cantasnyer semua ekor aku depan/belakang...aku ni nangis mcm nak sebak jee....ngan mamak tu cukup menyampah...sampai hati ko mamak!!!maka abeslah segala yg aku impian dan pertahan kan selama ini .jadi start pada tarikh itu,masa itu dan sampai sekarang ni....aku terus menjadi pengunting rambut tegar untuk diri sendiri....bayangkan dari darjah 5 (yakni umur 11 tahun umur aku dah cecah 39 tahun....rambut  tak pernah di gunting di mana2 kedai gunting rambut......cukup stress!!cukup angin bila mengenangkannya....

Camner saya gunting rambut sendiri..???senang aja caranya.....perlukan 1 cermin besar....1 cermin muka kecil  dan 1 gunting/sikat......cara mengunting berpandukan sistem reflection.....jadi pada tarikh tu,saya dgn rasminya menjadi penggunting rambut dikalangan diri saya sendiri dan juga untuk rakan2 ...dapat  rm 2-3 pun masa tu dah kira best.....sekarang ni pun adakalanya saya masih mengunting....tapi untuk orang lainlah...saya dapat merealisasikan impian saya untuk berambut panjang....(save gunting untuk 4-5 tahun akan datang...huhuhuhuhu.....)
Buat masa ni,rambut anak2,saya yg potong.....tak sangka2 kerana kes mamak tu,saya dapat menambah rezeki sedikit2 ...alhamdulillah...

Masa sekolah menengah pulak,,saya ni suka sangat melukis...bermula dgn lukisan lanscape(sawah,gunung,sungai)...saya start bermain2 dgn potret...tapi tidaklah terlalu serius...benda alah ni kena menghadap 4-6 jam baru sempurna...tapi benda ni kena melibatkan masa yang cukup....dengan kerja (dulunya),terpaksa tinggal terkakis di makan waktu...........dah berpuluh tahun juga tak memegang pensil dan sketch book...tapi masih ada aura2 melukis tu dalam diri....sekarang ni jadi penasihat utk anak2 je...tukang komen dan kasik markah......hasilnya yg abang dan yg kakak tu,buleh tahan jugak imaginasinya utk melukis ni........

Time keje pulak....selalu jugak bawak kamera poket (digital).....saja amik gambar dan video suka2 ngan rakan2.last2 datang minat pulak berkamera,tapi kurang minat bergambar yeee.....rasanya dah dekat 5 tahu jugak serius main kamera ni.......dari film-digital -DSLR....buat job wedding..?.ada jugak tapi tak selalulah....ikut atas keadaan jugak..

dalam semua cerita tadik,kamera lah yg selalu kat tangan ....mengunting tu kadang2 ajer......bab melukis tu,belom terbuka lagik..........

No comments:

Post a Comment